Gravel kolo je danes med kolesarji avanturisti vedno bolj priljubljeno. Njegovo vedno večjo priljubljenost bi lahko celo primerjali s prihodom gorskih koles nekaj desetletij nazaj.
In kakšno prevozno sredstvo sploh je gravel kolo? Zanj boste slišali številne izraze, kot so gramozno kolo, pustolovsko kolo, vsestransko kolo in še marsikaj drugega. Na prvi pogled so takšna kolesa zelo podobna tako cestnim in ciklokros kot tudi gorskim, pa vendarle se od njih razlikujejo po nekaterih bistvenih karakteristikah.
Zakaj so gravel kolesa tako popularna?
Če bi morali odgovoriti na vprašanje, zakaj so gravel kolesa tako zelo priljubljena, bi najbolje odgovorili z dejstvom, da nam ponujajo prilagodljivost, varnost in priložnost za avanturo.
- Prilagodljivost: Gravel kolesa temeljijo na številnih kompromisih, zato omogočajo različne možnosti prilagajanja. Če izberete ožje pnevmatike, bodo enako hitra kot klasična cestna kolesa, a s tem še vedno ne boste omejeni. Na isto gravel kolo lahko namestite tudi širše pnevmatike, z uporabo dodatnih blatnikov pa postane odlična rešitev za spomladanske in jesenske kolesarske treninge.
- Varnost: Število avtomobilov kot tudi kolesarjev je na cestah vse večje, zato je med vozniki tudi vedno večja nestrpnost. Gravel kolo je tako odlična izbira za vse tiste, ki se želite umakniti s prometnih cest in se raje vozite po manj prometnih cestah, kjer lahko resnično uživate, se sprostite in se hkrati pogovarjate s svojimi kolesarskimi prijatelji.
- Avantura: Z gravel kolesom niste več omejeni zgolj na asfalt, ampak lahko hitro poiščete tudi bližnjico po makadamu, gramozu ali manj utrjenem terenu. Če želite pravo avanturo, lahko v ponudbi gravel koles najdete takšno, ki vam bo popolnoma služilo na vaših nepozabnih pustolovščinah.
Hibrid med cestnim in gorskim kolesom
Najbolj preprosta definicija gravel kolesa bi bila, da je to cestno kolo, ki je namenjeno tudi vožnji po makadamu. Toda, kaj pa vsa brezpotja, manj utrjeni tereni in poljske pot?
Če nekoliko bližje pogledamo vrste koles glede na teren, imamo na eni strani razgibano cestno dirkalno kolo, zasnovano za hitrejšo vožnjo, na drugi strani pa klasično gorsko kolo, namenjeno pustolovščinam po brezpotjih. In gravel kolo je nekje vmes med cestnim in gorskim kolesom.
Kaj je značilno za gravel kolo?
1. Udobje
Gravel kolesa veljajo za bolj udobna od cestnih koles, čeprav ima večina od njih ukrivljeno krmilo, ki je značilno za cestna kolesa. Razlika v udobju se pokaže predvsem zaradi razmerja v višini krmila in višine sedeža. Večina kolesarjev gravel koles ima namreč krmilo višje, kar razbremeni roke in prispeva k večjemu udobju na grobih površinah, prav tako pa omogoča izogibanje morebitnim luknjam in oviram na poti.
2. Dimenzije pnevmatik in velikost vilic
Zaradi revolucije v oblikovanju koles so se mnenja o velikosti pnevmatik v zadnjih letih močno spremenila. Do nedavnega je veljalo, da so ožje pnevmatike, ki so napolnjene z višjim zračnim tlakom, najhitrejše. Danes pa temu ni več tako, saj velja, da so širše pnevmatike, ki so ustrezno napolnjene, lahko enako hitre, bolj udobne in imajo hkrati tudi boljši oprijem.
Vilice do določene mere narekujejo največjo višino pnevmatik. Pri gravel kolesih vilice dopuščajo namestitev pnevmatik višine do 55 mm ali celo nekoliko več. Za udobje pa je ključnega pomena zamik vilic (offset), ki v kombinaciji s kotom držala za krmilo vzpostavi nekakšen vzvod. Daljši kot je ta vzvod oziroma ročica, počasneje bomo obračali krmilo.
3. Geometrija okvirja
Pri geometriji okvirja so opazne razlike v oblikovanju, saj imamo na eni strani dirkalno naravnane okvirje in na drugi strani okvirje pustolovskega tipa. Bolj kot se od dirkalnih okvirjev pomikamo k bolj pustolovskim, večja je medosna razdalja med prvim in zadnjim kolesom, ki se veča predvsem na račun višjih pnevmatik.
Zaradi daljše medosne razdalje pa bo imelo kolo tudi manjšo okretnost oziroma večjo stabilnost. Daljša medosna razdalja bistveno ne zahteva spremembe v porazdelitvi teže kolesarja, čeprav se geometrija sodobnih gorskih koles pomika k temu, da se je teža kolesarja premaknila nazaj.
Pri izbiri geometrije je torej ključnega pomena, po kakšnem terenu se boste najpogosteje vozili.
4. Materiali
Materiali gravel koles so enaki kot pri vseh drugih vrstah koles:
- jeklo velja za najcenejši material, a so zato tovrstna kolesa precej težka;
- aluminij je relativno poceni, hkrati tudi lažji material od jekla, a so zato tovrstna kolesa bolj nagnjena k mehanskim poškodbam;
- titan je dražji od aluminija in jekla, a je veliko bolj trpežen in lahek;
- karbonska vlakna so najdražji in najlažji material, zato so takšna kolesa idealna za tekmovanja.
In kaj lahko pričakujemo v prihodnosti? Cestna kolesa bodo postala še bolj specialna dirkalna kolesa, medtem ko bo gravel kolo postalo odličen partner za treninge. Prav tako bo še vedno omogočalo številne prilagoditve, zato bodo tudi v prihodnosti modeli, ki bodo bolj podobni cestnim kolesom in na drugi strani modeli bolj pustolovskega tipa.
Ne glede na to pa bo gravel kolo vedno najboljša izbira za vse avanturiste, ki neprestano iščejo priložnosti za edinstvene pustolovščine.