Tai Chi – meditacija v gibanju

Vadbo Tai Chi mnogi opisujejo kot meditacijo v gibanju, pogosto ji pravimo tudi zdravilo v gibanju. Ta oblika vadbe pomaga ohranjati moč, gibljivost in ravnotežje, ob tem pa ima tudi ogromno prednosti pri zdravljenju in preprečevanju številnih zdravstvenih težav.

Tai Chi je odlična aktivnost, s katero se lahko ukvarjate tudi v pozni starosti ali če niste v najboljši telesni kondiciji. Več o tem, kako vadba poteka, katere so njene značilnosti in prednosti ter kako z aktivnostjo pričeti, vam predstavljamo v nadaljevanju.

Kaj je Tai Chi?

Tai Chi je gibanje telesa in duha, ki je na Kitajskem nastalo kot borilna veščina. Gre za vrsto gibov, ki si v počasnem gibanju in brez premora sledijo drug za drugim in se poimenujejo po živalskih dejanjih. Bistveno je, da ob gibanju dihate čim bolj globoko in naravno ter svojo pozornost, podobno kot neke vrste meditacije, usmerite v telesne občutke.

Tai Chi - vadba za starejše
Tai Chi je odlična vadba tudi za starejše in vse, ki niste v kondiciji.

Tai Chi se od drugih oblik vadbe razlikuje z več vidikov. Gibi so običajno krožni in nikoli prisiljeni, mišice pa so bolj sproščene kot napete. Sklepi ne smejo biti popolnoma iztegnjeni ali pokrčeni, zato tudi vezivna tkiva niso popolnoma raztegnjena. Gibanje je glede na sposobnosti in posebna zdravstvena stanja mogoče prilagoditi vsakomur.

Tai Chi gibanje

Tai Chi se vse pogosteje uporablja kot dodatek k standardni medicinski obravnavi za preprečevanje in rehabilitacijo številnih stanj, ki so najpogosteje povezana s starostjo. V tem primeru gre za pomožno terapijo, ki prispeva k izboljšanju bolnikovega funkcioniranja in kakovosti življenja.

Tai Chi gibanje sestavljajo trije pomembni segmenti:

  1. Ogrevanje: Sestavljajo ga preprosti gibi, kot so kroženje z rameni, obračanje glave z ene strani na drugo ali naprej in nazaj, ki pomagajo sprostiti mišice in sklepe ter se osredotočiti na dihanje in telo.
  2. Vadba Tai Chi gibov: Vadba je sestavljena iz različnih gibov, ki tvorijo posamezne celote oziroma forme. Te lahko vključujejo veliko ali malo gibov, pri čemer so dolge forme lahko sestavljene tudi iz več sto gibov. Na začetku so priporočljive krajše forme z lažjimi in počasnejšimi gibi, še posebej če ste starejši ali niste v dobri kondiciji.
  3. Qigong: Pomeni dihanje ali energijsko delo, ki je sestavljeno iz nekaj minut nežnega dihanja in se ga pogosto kombinira tudi z gibanjem. Njegovo bistvo je v tem, da pomaga sprostiti um in hkrati mobilizirati celotno energijo telesa. Vadite ga lahko stoje, sede ali leže.

Prednosti vadbe Tai Chi

Čeprav je Tai Chi zelo počasna in nežna vadba, pri kateri se ne boste pretirano zadihali, pa kljub temu vpliva na nekatere osnovne telesne zmogljivosti:

  • Mišična moč: Dokazano je, da Tai Chi izboljša moč spodnjega in zgornjega dela telesa. Če boste vadili redno, lahko njegove učinke primerjamo s treningom z odporom (trening za moč z lastno težo, utežmi, elastikami) in hitro hojo. Čeprav ne vadite z utežmi ali elastičnimi trakovi, Tai Chi krepi moč zgornjih in spodnjih ekstremitet kot tudi jedro telesa, ki ga tvorijo mišice trebuha in hrbta.
  • Gibljivost: Z redno vadbo Tai Chi lahko močno povečate tako gibljivost zgornjega in spodnjega dela telesa kot tudi njegovo moč.
  • Ravnotežje: Tai Chi močno vpliva na izboljšanje ravnotežja in s tem zmanjšuje tveganje za padce. Dokazano je, da sposobnost zaznavanja položaja telesa (propriorecepcija) s starostjo upada in Tai Chi ima pri tem izjemno pomembno vlogo, saj jo pomaga trenirati. Kot smo že zapisali, vadba vpliva tudi na mišično moč in gibljivost, zato bistveno olajša okrevanje v primeru padcev.
  • Aerobna kondicija: Tai Chi lahko glede na hitrost in amplitudo gibov prinese tudi nekaj aerobnih koristi. Če pa vam zdravnik na primer svetuje nekoliko intenzivnejšo kardio vadbo z višjim srčnim utripom, boste poleg Tai Chi vadbe potrebovali še nekaj bolj aerobnega.

Kako začeti z vadbo Tai Chi?

Koristi Tai Chi so veliko večje, če z aktivnostjo začnete še pred pojavom kroničnih bolezni ali drugih funkcionalnih omejitev. V osnovi gre za zelo varno vadbo, pri kateri ne potrebujete nobene posebne opreme in je z njo zelo lahko začeti.

Če imate kakšne posebne funkcionalne omejitve ali pa posebno zdravstveno stanje, je posvet z zdravnikom pred vadbo vsekakor priporočljiv. Za vadbo izberite lahkotna in ohlapna oblačila, ki ne bodo omejevala vašega gibanja, in lahke športne copate, ki ne bodo drseli in vam bodo nudili zadostno oporo.

Večina začetnih tečajev Tai Chi traja najmanj 12 tednov, v tem času pa boste že opazili nekatere pozitivne fizične in psihološke spremembe. Prav tako boste že dobro vedeli, ali vam ta način vadbe ustreza ali ne.

Fitko

Smo ekipa športnih navdušencev, nutricionistov in ambasadorjev zdravega načina življenja. Spletni portal smo postavili z namenom ozaveščanja, kako redna aktivnost in zdrava prehrana vplivata na boljše počutje in zdravje. Če se vam naši prispevki dopadejo, vam bomo hvaležni, če jih delite na družabnih omrežjih in nam na ta način pomagate pri doseganju našega poslanstva.

Drugi trenutno berejo

Najbolj brani prispevki
Close
Back to top button
Close
Close